tisdag, september 11, 2012

DN:s redaktion har slängt allt förstånd överbord.

Att människor och speciellt journalister glädjs åt frigivningen av Johan Persson och Martin Schibbye är naturligt och sunt. Att det straff de dömdes till, 11 års fängelse, inte är i samklang med de straffskalor vi i västvärlden tillämpar står väl också utom allt tvivel. Vi får dock inte glömma att Sverige sticker ut internationellt med mycket låga straff för grova våldsbrott, vilket exemplifierades nyligen i det s.k. Kortedala-fallet, där åklagaren yrkat på stötande låga straff. Att som DN välkomna någon hem är fint, men det skall inte innebära att man kastar all sanas och vett överbord.

När DN:s redaktion i någon slags eufori över frisläppandet skriver att det var fel att överhuvutaget döma journalisterna ety dessa stod för det "fria ordet" så går man alldeles för långt och visar att man är oförmögen till såväl objektivitet som hänsyn till andra nationers lagstiftning. Så här sriver man i sin ohämmade glädjeyra.

Svenskarna var i landet på ett journalistiskt uppdrag och borde aldrig ha fängslats. Att de nu beviljas amnesti är en seger för det fria ordet. 

Vi är rätt många i detta land som inte alltid ser journalister som det "fria ordets" stolta fanbärare. När det gäller vissa inhemska monumentala problem så blir det "fria ordets" representanter antingen tysta som möss eller maktens villiga politruker.  De få journalister som brutit mot konsensus har hamnat i iskylan och även DN ger journalister som tolkat det "fria ordet" lite väl vidlyftigt en expressbiljett ut i arbetslöshet. Så mycket för "det fria ordet".

Att man är på ett journalistiskt uppdrag innebär inte att man får bryta andra nationers lagar. Detta måste helt enkelt DN:s redaktion veta. Självklart fängslas man om man bryter mot andra nationers lagar, vad tror DN:s redaktion? Att svenska journalister har diplomatisk immunitet värden över? De två journalisterna tog sig i Etiopien illegalt, de bröt mot lagen. Eller anser DN:s redaktion att underutvecklade länder i Afrika står på så låg nivå att det är kränkande att lagföra svenska medborgare och då speciellt journalister? Då får jag nog påminna DN:s redaktion och andra mediemänniskor att kolonialtiden faktiskt är förbi och nu gäller "allas lika värde".  

Till slut: det vore välgörande om DN och andra tidningar månade om "det fria ordet" lite mer brett och även när det gäller inhemsk debatt.

Länk DN

     

9 kommentarer:

Mats sa...

Kan man överklaga domen?

Anonym sa...

Fundersam

Journalister hävdar ju ibland/ofte att deras uppdragär att: "kritiskt granska makten". Min hittills obesvarade fråga är: Vem har delat ut det uppdraget. Eller är de så att de är självutnämnda?

Robsten sa...

Jag tror det är en underförstådd paradigm för att det demokratiska systemet skall fungera. Om den tredje statsmakten INTE granskar makten, är det ganska lätt att förstå de demokratiska bristerna som skulle (har) uppstår/uppstått.

Robsten sa...

Ingen tänker nog överklaga domen, även om det vore moraliskt riktigt som SVT och framförallt DN går på.

Anonym sa...

Om jag har fattat saker och ting rätt så hade de med sig en inhyrd beväpnad styrka med sig över den etiopiska gränsen.
Detta måste väl ändå vara en mycket grov överträdelse?
Rune

Robsten sa...

Ja, men jag tog för säkerhets skull bara upp det som över alla tvivel är bevisat och fastslaget, ödmjuk som jag är.

Anonym sa...

Fortfarande fundersam

Och vem är det som granskar dem som vill ha makten? Vad tror du om det Robsten?

Anonym sa...

Då det behövs att svenska journalister blir fängslade för att man ska uppmärksamma "politiska fångar" i diverse länder så betvivlar jag att alla är lika mycket värda.

Är det OK för DN om etiopiska "journalister" hoppar över passkontrollen i Malmö, hänger på sig diverse vapen samt ansluter sig till militanta separationsgruppen "Ett fritt Skåne" i Frislöv ?

Tjalle

Robsten sa...

OT.
Tänkvärda ord av Ernst Jünger

"Jag strävade under kriget alltid efter att betrakta motståndaren utan hat och att värdera honom i enlighet med hans mod. jag strävade efter att söka upp honom i strid för att döda honom och förväntade mig ingenting annat från honom. Aldrig har jag tänkt några låga tankar om honom. När fångar senare föll i mina händer kände jag ett ansvar för deras säkerhet och försökte göra vad som stod i min makt för dem. "

Ungefär raka motsatsen mot "striden" mellan systemkritiker och systemlojala då.